Nők a Bibliában és a tudományban | Interjú Novák Blankával
Novák Blanka |
1. Honnan jött az inspiráció, hogy könyvet írj, és miért pont Eszter királynő került előtérbe benne? Mesélsz röviden a könyv tartalmáról?
A tinédzserkor hajnalán, ami sokunk számára egy turbulens időszak, jobban szembesültem azzal a sok megtévesztő áradattal, amely könnyen letérítheti a keskeny útról a még szilárdabb morális alapokkal rendelkező egyént is.
Ezért szívem
vágya volt, hogy Isten bátorítását másokkal megosszam. Így, a könyv megírását a 2017-2018 között aktívan működő, több száz nő életét megérintő Abigél - A
nő igazi értéke blogon tapasztalt áldás ihlette,
amelyet édesanyámmal ketten
írtunk.
Azért
esett a választás Abigélre, mint névadóra, mert a Bibliában Dávid királyt bölcsességével és szelídségével megakadályozta a vérontásban,
de példáján keresztül mi is
lehetünk nőkként a békesség nagykövetei a világban. Az érdeklődők felfedezhették Isten nőknek szóló tervét ingyenesen elérhető,
széles tematikai spektrumot
felölelő blog posztok,
feliratkozásra kiküldött
igetanulmányok és podcast
epizódok által: többek között szó volt barátságról, párkapcsolatokról, az
identitásunkról. Ez egy felkészítő,
gyakorló időszak volt, hiszen nemcsak az írásom javult, hanem megismerkedtem
jobban azzal, hogy milyen kérdések foglalkoztatják a nőket, és az olvasók visszajelzései által épülni
tudtam.
Egy fogalomcsokorral tudom leírni, hogy miért éppen Esztert választottam: morális állóképesség, alázatos bátorság és kiteljesedett szépség.
Morális állóképesség: Eszter árvalányból lett Perzsia
uralkodónője, hiszen Xerxész
király magas rangra emelte fel. A történet Szúsza, a perzsa központ nemcsak a pompát
testesítette meg, hanem olyan elferdült, hedonista értékeket is, amik a modern világunkban is felfedezhetőek. Sőt, az
uralkodó sokszor illuminált állapotban
hozta meg a visszavonhatatlan perzsa-méd törvényeket, előre ivott a sikerre - és ahogyan a Példabeszédekből tudjuk, a bukás előtt felfuvalkodottság áll (Péld. 16,18).
Eszter értékei azonban nem idomultak a környezetéhez. Nem kalibrálta újra meggyőződéseit, hogy másokat megnyerjen, mert
szemforgatással másokat „észhez téríteni” lehetetlen. Nem közelíthetünk egyetlen emberi kapcsolathoz
sem azzal a szándékkal, hogy
megváltoztatjuk a másikat. Eszter sem erőltette másokra a változást, hanem
abban a sötét világban lámpásként világított, és a példája által vált vonzóvá,
megnyerővé a környezete számára.
Alázatos bátorság: a történetben Hámán
az uralkodó jobbkeze volt, aki egy ediktummal, törvénnyel ki
akarta irtani a zsidó népet a
föld színéről. Eszter, akinek addig titkolnia
kellett a származását,
nagybátyja, Mordakaj biztatására, életét kockáztatta az uralkodó előtt népe megmentéséért. Alázatos azért, mert imádkozással készült fel erre a nagy tettére (sokszor mi is alábecsüljük az ima erejét), továbbá ügyelt az időzítésre: kivárta a megfelelő pillanatot,
amikor mi már emberi erőből minden követ megmozgattunk volna. Illetve,
megfogadta a jó forrásból, nagybátyjától, Mordokajtól származó tanácsot. Bátorság azért volt szükséges, mert Xerxész kegyetlensége hírhedt volt. Hérodotosz is leírja, hogy amikor
egy kereskedőember jelentős anyagi összeggel
támogatta hadjáratát, csupán annyit kért, hogy 5 fia 1 ne vonuljon háborúba. Xerxész
válaszul kettévágta a fiú
testét, és visszaküldte az apjának azzal az
üzenettel: „tessék, most már a tiéd”. Ma a túlzott individualizmus,
szelfie-kultusz korában élünk, azonban a nagybetűs Élet akkor kezdődik el, amikor az én-zónánkon kívülre is lépünk,
és egy rajtunk túlmutató,
nemesebb célért tevékenykedünk. Már a modern szépségkirálynő
választásokon kritikus, hogy a hölgy
ne csak önmagáért éljen, hanem visszaadjon a közösségének, és maradandó örökséget hozzon létre.
Kiteljesedett szépség: Eszter mindenkinek tetszett, aki csak látta őt. Ha a mi szépségápolási rituálénkra gondolunk, optimistán fél óra alatt elkészülünk, ezzel ellentétben, Eszter rutinja 6 hónapig tartott egzotikus olajok tengerében, amit a mai férfiak többsége valószínűleg már nem várna meg. Nem csupán sugárzó bőre és fényes hajkorona miatt volt megfogó, hanem a belső ember, a lélek szépsége volt az, amely összehozta a külső képet a belsővel.
Több mentorálast
végzek középiskolás diákok között, amely magában foglalja a szakmai, tudományos életútra való felkészítést vagy egyszerűen az életről, a nehézségekről szóló beszélgetéseket - amik érintik a tanulókat. A folyosón végig sétálva, látom azt, hogy a diákok, fiúk is, de főleg a lányok rászánják
az időt arra, hogy a szépségüket, egyéniségüket megmutassák, ami egy természetes vágy. Ugyanakkor, a szív ápolására vonatkozó tanácsok
kevésbé divatosak. Amikor pedig identitásunkat külsőségekhez mérjük, ingovány talajra lépünk.
Ilyenkor Shakespeare szavai jutnak eszembe:
2. Hogyan írtad meg a könyvet? Nehéz volt egy igetanulmányt megírni ilyen
fiatalon? Milyen volt a kiadás folyamata? A kéziratodból hogyan lett kézzel fogható könyv?
A kötet
összesen 6 év alatt készült el. 16 éves
koromban kezdtem el írni, és akkor meg sem fordult a
fejemben, hogy a gondolatok majd egyszer nyomtatásba is kerülnek. Értek a gondolatok, én is értem. Majd
20 évesen elküldtem kiadóknak
az első digitális kéziratot, és végtelenül boldog voltam, amikor az Evangéliumi Kiadó meglátta
a könyvben a lehetőségét és jelezték, hogy szeretnének velem együtt dolgozni. Nem is
sejtettem, hogy azután is még mennyi munka vár rám. Ezúton is
szeretném megköszönni Lemperger Róbertnek,
hogy megjelentette a könyvet,
és segített Fodor Beátával együtt a gondolatok
csiszolásában, hogy azok még
fényesebben tükrözzék az Úr igazságát. Tökéletes volt az első kézirat?
Nem, az első visszajelzés az
volt, hogy keveredik benne a régies
stílus a modern szlenggel, használtam olyan szavakat, amik nem léteznek - ha jóindulatú szeretnék
lenni önmagamhoz: Kazincy-féle
nyelvújítói stílusban. De nem baj, mert sokszor, a tökéletességre való törekvésünk akadályozza, hogy Isten munkálkodjon az életünkben. Ezért is lényeges, hogy ne
féljünk kilépni a saját
magunk által épített komfortzónából
és csodákat fogunk megélni.
3. Mesélnél arról, hogy mit jelent a hit
a te életedben?
Ahogyan a történelmet is
felosztjuk Krisztus előtti és utáni időszakra, úgy a személyes hívő életünkben is
felfedezhető egy hasonló skála. A saját megtérésem
folyamatában kiemelkedő szerepet töltöttek be a szeretteim által képviselt értékek, sőt az evangélium
mindennapokban való megélése női hozomány nálunk a
családban, melyet először
keresztmamám, majd anyai nagymamám, és édesanyám hűen testesít meg.
Én 9
éves koromban, saját döntésem alapján
átadtam a szívemet a Megváltómnak.
Fiatalon ugyan, de ráeszméltem,
hogy a nagybetűs Bűn nem egy távoli fogalom és nem csupán cselekedetekben mérhető (úgy, mint a lopás,
hazugság, káromkodás, puska fizika röpdogánál stb.),
hanem ez minden emberbe eredendően kódolva van. A jó hír a számunkra, hogy a
bűn kódjának átírására Krisztus kegyelme képes - elnézést, a szakmámból adódóan nem tudok elmenni a tudományos
párhuzamok mellett :).
Azonban a tinédzserkor hajnalán, 13 évesen
az a kezdeti, gyermeki hit megrendült bennem. Kiskoromtól kezdve aktívan éltem, de abban az időszakban egy modellfotózás után extrém módon kezdtem foglalkozni az egészségemmel, titokban szigorú diéta és kardió kombót
követve, amit nem ajánlok
senkinek. Ezután nemcsak a
testi, hanem a lelki épségem megújulása következett el,
hiszen a kettő elválaszthatatlan
egymástól. Nem véletlen, hogy
Jézus Krisztus az Élet kenyere, és amit gondolunk magunkról (identitásunk, az esetleges képzeteink, limitációink), mind
kiábrázolódik a testünkben.
A külső szépségünk megélése egy mélyen gyökerezett női vágy, már kislányként is megmutattuk az új pörgős szoknyánkat, viszont az Ördög szeret minket támadni ezen a
felületen: eltorzítja a valóságot és
a végletekbe kíván hajszolni.
A lényeges, hogy az Istentől
kapott egyedi adottságaitokat ápoljuk és azokból a legszebbet hozzuk ki, de mindezt józansággal.
Számomra Krisztus törvénye a
szabadság törvénye, de ez nem azonos a felelőtlenséggel. Az Ő feltétel nélküli
szeretete olyan biztonsági hálót nyújt, amelyben egyénekként szabadon kiteljesedhetünk és áldások lehetünk mások számára. Ez
a kegyelemmel teli elfogadás egy egészséges tartást ad, amely felemel minket és
másokat egyaránt.
4. Az irodalom mellett más területen is otthonosan mozogsz, kutatóbiológus
vagy. Sokan úgy vélik,
a tudomány és a hit
nem fér össze egymással. Neked nem okoz nehézséget a munkád során összeegyeztetni a kettőt?
Számomra a hit és a tudomány nem egymást kizáró, hanem kiegészítő fogalmak. A hit ad értelmet
a tudománynak, a tudomány ad mélységet a hitnek.
Tévhit történelmi szempontból is, hogy
összeférhetetlen koncepciók. Az egyetemek alapítása az egyház égisze alatt történt, jelentős szerepet játszva a tudományos ismeretek terjesztésében. Sokan talán nem gondolnák, hogy a tudományos módszer alapjai,
amelyet ma a kutatás alapvető eszközeként ismerünk, egy hívő közegben alakultak ki. Roger
Baconhoz, egy 13. századi katolikus ferences szerzeteshez köthető, aki hangsúlyozta az empirikus
megfigyelés és a kísérletezés
fontosságát.
Ha
egy növényi sejt összetettségére
gondolok, amit még teljesen nem
ismerünk, vagy egy hópehely egyedi kristályszerkezetére,
akkor azokban a matematikai pontossággal, intelligensen megtervezett
rendszerekben is, még
ha nincsenek is szignózva Isten által, kiábrázolódik a Teremtő ujjlenyomata. A Római levél 1,20 azt mondja: „Ami ugyanis benne
láthatatlan, tudniillik az ő örök hatalma és
istensége, a világ teremtésétől
fogva az ő alkotásaiból megérthető
és látható.” Ahogyan Gregor Mendelt, Isaac Newtont vagy Blaise
Pascalt,
engem is a tudomány közelebb visz Istenhez,
hiszen a teremtett világon keresztül teszi láthatóvá magát számunkra.
Hasonlóképpen,
Eszter könyve azért is különleges, mert a szövegben nem hangzik el Isten, Jahve neve,
hanem az események
alakulásában Isten a színfalak mögött, mint egy Nagy Rendező tevékenykedik. Lehet, hogy mi is, ha a
saját életünkre gondolunk, tudunk olyan történéseket azonosítani, amelyeknek a képkockáit az adott pillanatban nem
értettük, csak később, a
visszapillantó tükörből nézve álltak össze.
5. Mik a terveid a jövőre? Írsz még több könyvet is?
Több
jövőbeli elképzelésem van az életemmel és könyvírással kapcsolatban is. Máriáról olvassuk, hogy miután Jézus megszületett és a pásztoroktól kijelentést kapott az Üdvözítőről, nem kürtölte
szét ezt a csodát, hanem „mindezeket
a beszédeket megjegyezte, és szívében forgatta” (Lukács 2,19). Ma, amikor
minden pillanatot dokumentálunk és
megosztunk, ennek inspirációjára szeretek néhány tervet a szívemhez közel tartani és
csak akkor nyilvánosságra
hozni, ha késznek érzem
azokat.
6. És végül mit tanácsolnál azoknak a keresztény fiataloknak, különösen a lányoknak, akik hozzád hasonlóan érdeklődnek a tudományok, illetve a
Biblia tanulmányozása iránt?
A legtöbb
kislány szívében is ott ég a vágy, hogy eljön érte a daliás
herceg, aki őt érdemesnek
tartja, aki kiszabadítja a fogságából és egy felejthetetlen kalandra, az Élet megtapasztalására
invitálja - mint egy mesében.
Ezek a motívumok megjelennek a Bibliában is. Az egész megváltástörténet tulajdonképpen Isten küzdelme, hogy
kiszakítson a Gonosz, a Bűn fogságból, megnyerje a lelkünket és szabadításával, egy minőségileg más élettel megajándékozzon.
Krisztus életével fizetett értünk a Golgotán. Ez azt jelenti, értékesek vagyunk az Ő számára. Az ÚR ezt mondja: „Drága vagy a
szememben, becses vagy, és
szeretlek" (Ézsaiás 43,4)
Viszont, ha legelőször egy
külső forrásban, legyen az tárgy vagy személy, keressük a Megváltót, olyan
terhet helyezünk rá, amit nem tud elviselni, illetve ezek a dolgok a mi
lelkünkben való kereszt alakú űrt sem töltik ki.
Érdekes
megfigyelni a művészi
alkotásoknál, hogy a férfiábrázolásokat
főként dinamizmus, mozgás
jellemzi. Míg a női alkotások, gondoljunk akár a Willendorfi, Tiziano vagy a
modern Klein vénuszábrázolására,
mind nyugalmat árasztanak. Nem véletlen,
hogy sokszor megjelenik, hogy a nő akkor a legszebb, amikor megpihen. Nem
lustaságról van szó, hanem arról, hogy a Nagybetűs nő a belső központjával összhangban
van.
Olyan sok tippet látunk a neten, amelyek ilyen mikro-mélyfagyasztott megoldások, azonban
az odavezető utat kevesen akarják bejárni. Az igazi erő akkor száll belénk, amikor elfogadjuk, hogy önerőnkből, saját erőfeszítéseinkből dolgokra
képtelenek vagyunk. Veszítünk
a szépségünkből, amikor önnön forrásunkból merítve
próbálunk megnyerni másokat és
elnyerni Isten szeretetét.
Mert az nem kegyelem, hanem küszködés. A változás radikális szembenézést és felelősségvállalást igényel, engedni, hogy Isten áthatolja a falainkat, behatoljon a
lelkünk mélységeibe.
Nőkként akkor tudtok igazán sugározni, ha a megváltás ajándékát elfogadjátok, Isten szeretetét megtapasztaljátok és ezáltal át is adjátok azt másoknak. Ti is lehettek modern kori
Eszterek! Akik nem félnek
szembeúszni a mai áradatokkal, akik szimbolikusan a palotájukban a lelki
forradalmat azzal indítják el, hogy saját maguk köré húznak egy kört és elkezdenek abban tevékenykedni, majd a kicsin áldás
lesz, és egyre szélesebb lesz a körnek a sugara, egyre több szívet és életet megértinve.
A tudományhoz kapcsolódva, a legnagyobb áldás az, ha
találsz egy olyan területet, amely valóban érdekel. A szenvedély
a lelked legmélyebb,
leírhatatlan szükséglete
arra, hogy megtapasztalja a világ gazdagságát, de ugyanakkor aktív és áldozatra kész, hajlandó felvállalni a kockázatokat és időnként a bukásokat is. Soha nem marad azonban
mozdulatlanul.
A siker egy kifejezetten relatív fogalom, főleg
tudományos körökben, mert az egyre nagyobb tudás felfedezésével megismerjük jelenlegi kapacitásunk határait és a kozmosz végtelenségét. Az alázat
talán ezért is ismertetőjegye
az idősebb tudósoknak. „Eleget elérni" valójában oximoron, így próbáld
meg elkerülni annak a csapdáját, hogy a dolgoknak megpróbálj tökéletes látszatot kelteni, mivel a tökéletesnek nem
szabadna változnia vagy alkalmazkodnia.
Magyarország történelme során
különösen kiemelkedő állóképességről tettünk
tanúbizonyságot, az a belső erő, amely hasonlóan tartott bennünket a török megszállás idején.
A kitartás képessége nemzetként
jellemez minket. Nagyon szeretem a Bibliában a Pál apostol levele a
Filippiekhez azon részét, amely a következőképp szól: „én nem gondolom magamról, hogy már elértem, de egyet teszek: ami pedig előttem
van, annak nekifeszülve futok egyenest a cél felé” (3,13-14). A „légy
önmagad” klisét rettentően túlhasználjuk. Nem értek egyet vele – vajon képes leszel ugyanolyan maradni az életed hátralévő részében? Ehelyett
mondhatnánk inkább azt,
melyet az angol kifejezés tükröz: be yourself helyett “being”
yourself, ahol a grammatikai különbség felhívja a figyelmet a folyamatos változásra.
Összefoglalva, kövessétek a kíváncsiság-fűtötte kutatási szenvedélyeteket,
hobbitokat, legyen az bármilyen tudományterület, az innováció nem ismer
határokat. Ugyanakkor, legyetek stratégikusok és előrelátóak,
kitartással és odafigyeléssel megsokszorosíthatjátok eredményeiteket. „Jobb az eredetiség kudarca, mint az utánzás sikere” (Herman Melville):
hagyjatok teret a kreativitásnak, engedjétek gondolataitokat szabadon cikázni, nem felejtve, hogy a dobozon
kívül születnek a legnagyobb ötletek.
Elolvasnád a könyvet? Itt megszerezheted!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése